dinsdag 29 januari 2019

D66 pleit voor inhoudelijke controle op voortgang beleid

D66 Almelo wil graag een inhoudelijke bestuursrapportage en dient daarom vanavond een amendement in op een voorstel dat college aan de raad heeft voorgelegd.

De raadscommissie Planning en Control heeft in een evaluatie aangegeven vaker in het jaar een bestuursrapportage te willen, zodat de voortgang van beleid beter gemonitord kan worden. Daarop heeft wethouder Langius voorgesteld om in plaats van twee keer, drie keer per jaar een bestuursrapportage te doen. Hij stelt daarbij voor om deze rapportage een zuiver financiële te laten zijn. D66 Almelo is van mening dat de bestuursrapportage nooit zo bedoeld was. Het is juist zeer wenselijk dat ook een inhoudelijke voortgang wordt gegeven door het college, zodat het voor de raad nog mogelijk is om bij te sturen waar nodig. Bijsturen is erg lastig op cijfers alleen. Daarom dient D66 een amendement in op de raadsvoorstel dat het mogelijk maakt om de beleidsmatige verantwoording binnen de tussentijdse begrotingsrapportages te laten plaatsvinden.