dinsdag 25 september 2018

Vera Bergkamp stelt Kamervragen over nipplegate Rechtbank Almelo

Tweede Kamerlid Vera Bergkamp heeft namens de D66-fractie Kamervragen gesteld over de gang van zaken omtrent een schilderij in de Almelose Rechtbank. Voor wie het gemist heeft, we hebben in Almelo dus een heuse nipplegate! De Rechtbank in Almelo heeft besloten om een schilderij van de gebroeders Jan en Joep Gierveld een minder prominente plek te geven, omdat er klachten waren ontvangen over de afgebeelde vrouwfiguur. Deze zou een verkeerde houding hebben ten opzichte van de man naast haar en heeft bovendien een ontblote borst. Het schilderij kon 26 jaar zonder problemen in de hal van de Rechtbank hangen, maar is nu op last van de rechtbankpresident verplaatst naar het trappenhuis en gaat bovendien worden voorzien van een bordje met ‘duiding’.

D66 Almelo juicht de Kamervragen van Vera van harte toe, omdat ook wij ons hebben verbaasd over deze betuttelende en weinig kunstminnende actie. Wij signaleren hierin tegelijkertijd een sluipende vorm van terugkerende preutsheid, waarvan wij dachten deze al zeker sinds 1966 van ons af te hebben geschud. Benieuwd naar de exacte vragen van Vera Bergkamp? Ze heeft ze getweet, klik hier.