woensdag 11 juli 2018

Zo doen wij dat in Almelo!?

Weer is er gedoe in de Almelose politiek, dit keer over de benoeming van een vicevoorzitter. D66 heeft tijdens de campagne gepleit voor goed bestuur, niet voor niets ging daar ook het eerste hoofdstuk van ons verkiezingsprogramma over. Helaas hebben we gisteravond een staaltje machtspolitiek gezien die zijn weerga in Almelo niet kent. De benoeming van een fractievoorzitter tot vicevoorzitter van de gemeenteraad is er, in strijd met de regels, doorgedrukt.

Het probleem begon tijdens de formatie. Die formatie is op een ouderwetse, besloten manier verlopen, zonder andere partijen of inwoners daarbij te betrekken. In de vorige periode heeft de gemeenteraad een raadsprogramma opgesteld. VVD en CDA hadden daar deze keer geen zin in. Men kon het wel met een paar partijen af en dan was de oppositie helemaal niet nodig. LAS, dat voor de verkiezingen zogenaamd tegen de gevestigde orde was, bleek al snel als een blad aan een boom gedraaid en zelf de machtspartij bij uitstek te zijn.

Tijdens de formatie bedachten deze partijen dat zij ook wel meteen konden beslissen wie de nieuwe vicevoorzitter van de gemeenteraad zou worden. De vicevoorzitter zit bijvoorbeeld de vergaderingen van de gemeenteraad voor als de burgemeester er niet is. Uiteraard gaat de voltallige gemeenteraad hierover en niet een paar mensen tijdens een formatie, maar daar hadden deze partijen lak aan. Zoals deze partijen ook lak hebben aan de regels die de gemeenteraad heeft vastgesteld. CDA, VVD, LAS en CU hadden namelijk besloten dat Marcel Zielman, fractievoorzitter van het CDA, de vicevoorzitter moest worden. Er was alleen een probleem, volgens het Reglement van orde van de gemeenteraad kon een fractievoorzitter geen vicevoorzitter worden. Voor de coalitiepartijen geen bezwaar, dan passen we het Reglement van orde toch aan?

D66, en de rest van de oppositie, had hier uiteraard bezwaar tegen. Je verandert de regels in principe niet tijdens de wedstrijd. Doe je dit wel, dan moet er wel een heel goede reden voor zijn en niet omdat dit nu even goed uitkomt. Bovendien horen dit soort beslissingen genomen te worden door de gehele raad en niet in de besloten kring van een coalitie.

De regel dat een fractievoorzitter geen vicevoorzitter kan zijn, was er natuurlijk niet voor niets. De vicevoorzitter moet onafhankelijk zijn. Dat is voor elk raadslid lastig, want raadsleden zitten er namens een partij. De fractievoorzitter is ook nog eens de politiek leider van een partij in de gemeenteraad. Daardoor is het voor fractievoorzitters extra lastig. Zij staan centraler in het politieke debat en van hen wordt eerder verwacht dat zij het politieke standpunt van de fractie naar voren brengen. De Universiteit Tilburg heeft dit in een recent onderzoek ook geconcludeerd.

Monique van Saane heeft zich namens D66 kandidaat gesteld. Klaar om het verkiezingsvoornemen van goed bestuur in daden om te zetten en daarmee het bestuurlijke mannenbolwerk van enige vrouwelijke finesse te voorzien. Het bleek voor de coalitie lastig om daarmee om te gaan, men had niet op een tegenkandidaat gerekend.

Zo stond dan op dinsdag (10-7-2018) toch de wijziging van het Reglement van orde op de agenda. Een debat is er echter niet geweest. De oppositie voerde het woord en de coalitie hield de kaken stijf op elkaar. De arrogantie ten top! Toen het op de stemming aankwam bleven de rijen gesloten. Mevrouw Van Doorn van LAS was het enige raadslid van de coalitiepartijen dat tegenstemde. Het resultaat van de avond? Het Reglement van orde gewijzigd, Marcel Zielman benoemd tot vicevoorzitter van de raad. Zo doen wij dat dus kennelijk in Almelo! Voor D66 is het duidelijk. De komende vier jaar is er werk aan de winkel, als luis in de pels.