woensdag 11 oktober 2017

Gemiste kans medicinale wiet in Almelo

De raad van Almelo heeft gisteravond 10 oktober een door D66 samen met LAS ingediende motie verworpen over medicinale wiet. In de motie vragen wij de landelijke politiek om een oplossing te zoeken voor gebruikers van medicinale wiet of wietolie.

Wat is het probleem?

Verzekeraars vergoeden medicinale wiet niet meer. Sommige gebruikers kunnen de medicinale wiet of wietolie zelf niet betalen. Het kweken van wietplanten is verboden. Eerder dit jaar heeft een groep gebruikers van medicinale wietolie de gemeenteraad daarom gevraagd om een experiment waarin thuiskweek van enkele planten om zelf deze olie te maken wordt toegestaan (nu illegaal). In sommige gemeenten gebeurt dit nu al. Raadsbreed heerste er een stemming dat dit probleem moet worden opgelost. Na een politiek beraad bleek al snel dat er toch geen meerderheid te vinden was voor een dergelijk experiment.

Nu blijkt zelfs een oproep aan de landelijke politiek om het probleem op te lossen voor veel raadsleden te ver te gaan, waarbij soms het argument gebruikt wordt dat de gemeenteraad hier niet over gaat. Maar het is wel een probleem voor sommige Almeloërs. Hoe dan ook: een gemiste kans waarbij een groep Almelose inwoners die baat hebben bij medicinale wietolie in de kou blijven staan! D66 zal zich blijven inzetten voor deze groep.