vrijdag 21 juli 2017

Fractie bezoekt VDL te Almelo

Op donderdagmiddag 20 juli hebben de fractieleden samen met enkele fractievolgers een bedrijfsbezoek afgelegd bij het Almelose bedrijf VDL aan de Bornsestraat.
We werden ontvangen door directeur Sander Verschoor en HRM manager Annette Hagenbeek. Zij namen ruim de tijd voor ons!

Na een inleiding over het bedrijf door Sander volgde een rondleiding door de bedrijfsruimten.
Aansluitend werd nog ruime tijd met onze gastheer en gastdame doorgesproken over een breed aantal onderwerpen, zoals de relatie met de lokale overheid, vergelijking tussen Twente en de regio Eindhoven (waar het moederbedrijf van VDL gevestigd is), relatie onderwijs en bedrijfsleven.
Het was goed te horen dat men tevreden is met onze gemeentelijke overheid.

Zorgen heeft men wel over de samenwerking in Twente: die kan beter, een punt dat de fractie zeker onderschrijft. Twente is te bescheiden.

Nog geen 15% van de medewerkers woont in Almelo! Dat is opvallend. Ongeveer de helft van de banen ligt op MBO niveau en de rest hoger. Daarmee is VDL één van de high-tec bedrijven in Almelo! Zeker nu de economie aantrekt wordt het lastiger goed personeel aan te trekken. Daarin wordt veel geïnvesteerd. Men heeft trajecten ontwikkeld voor leerlingen in het BBO en BBL onderwijs. Wekelijks ontvangt men scholen uit de regio om voorlichting te geven over werken in de techniek. Daarnaast neemt VDL jaarlijks deel aan de high-tec ontdekkingsroute voor scholieren.
Al met al een zeer geslaagd bezoek!