dinsdag 5 maart 2013

Bizarre bestuursstijl!

5 Maart aanstaande is er een geheime vergadering over de aanbesteding van het Almelose stadhuis. Het college heeft een besluit over de aanbesteding aangehouden. Daarmee komt ook de raadsvergadering van 12 maart over een Go-besluit in een ander daglicht te staan. Of dat ook zo is, weet ik niet. En straks mag ik over die geheime vergadering niets zeggen.  <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

Voor we de geheime vergadering ingaan, herhaal ik de bedenkingen tegen een nieuw stadhuis van de fractie van D66 nog maar eens.

–         Een nieuw stadhuis is niet nodig, want we hebben al een stadhuis.

–         Er wordt gebouwd voor leegstand: voor één verdieping is er geen invulling en het ziet er naar uit, met een nieuwe bezuinigingsronde voor de deur, dat er zelfs voor 2 verdiepingen geen invulling is.

–         De inwoners van Almelo willen het niet en er is geen geld voor.

–          Almelo koerst aan op een kleinere gemeentelijk organisatie.

–          Het regeringsbeleid over de omvang van de gemeenten in Nederland is nog niet uitgekristalliseerd.

–          En dan is er nog een stadhuis dat leeg komt te staan als er een nieuw stadhuis gebouwd wordt. Het college probeert ons te overtuigen dat daar 50 zorgappartementen in komen, waarvoor TMZ dan de kosten voor haar rekening zal nemen, maar dat is toch als buitengewoon naïef te bestempelen. Ik denk eerder dat een leegstaand stadhuis de gemeente nog eens zo’n 15 a 20 miljoen euro zal gaan kosten.

Met andere woorden: er is nog zoveel onduidelijk, dat nu een besluit nemen over de bouw van een nieuw stadhuis en een paar weken later over nog eens circa 9 miljoen bezuinigingen, toch wel een heel bizarre bestuursstijl is.

Als je het mij vraagt, zou het college er goed aan doen te zeggen: ‘ Beste mensen, we wilden graag een nieuw stadhuis bouwen, maar beseffen dat het nu niet het goeie moment is!’

Dat zou nog eens een goeie tekst zijn!

Huub Isendoorn.

Almelo 4 maart 2011